Провідна потреба — в активному пізнанні оточуючого світу, спілкуванні, визнанні, самостійності.
Провідна діяльність — ігрова. Відбувається перехід від маніпулятивної гри до рольової.
Провідна функція — сприймання.
Особливості віку
Відбувається криза трьох років. Формування «системи Я». Дитина домагається нового статусу, внаслідок чого проявляє впертість і негативізм. Розвиток відбувається через спілкування. З дорослим спілкування стає позаситуативно-пізнавальним. Розвиток уяви відбувається за рахунок розвитку функції заміщення одного предмета іншим.
Дитина утримує увагу 7–8 хв.
Може виконувати такі розумові операції: аналіз, синтез, порівняння, узагальнення.
При виконанні нової діяльності потребує поетапного пояснення з показом способу дії (роби, як я).
Новоутворення: почуття гідності і сорому; особисте ставлення до оточення.
З виникненням «системи Я» у психіці дитини виникають й інші новоутворення. Найзначнішим з них є самооцінка і пов’язане з нею прагнення відповідати вимогам дорослих, бути хорошим. Наявні одночасно існуючі, але протилежно спрямовані тенденції: зробити згідно з власним бажанням і відповідно до вимог дорослих. Це спричинює неминучий внутрішній конфлікт і тим самим ускладнює життя дитини. Елементи самосвідомості у дитини трьох-чотирьох років проявляються у не завжди вдалому протиставленні себе оточуючим. Тому кінець третього і частково четвертий рік життя називають «кризовим віком», якому властиві спалахи негативізму, впертості, нестійкість настрою. Інша особливість полягає в тому, що дії дітей у грі, малюванні, конструюванні набувають навмисного характеру, що дає змогу малятам створювати конкретний образ (у малюванні, ліпленні), зводити споруди, виконувати певну роль у грі тощо.